Reisetips – Madeira

En tropisk øy, med klima fra så å si alle verdens land. Strender er det ikke mye av, men det er noen skjulte skatter rundt på øya om det er et must. Men jeg kan love dere en ting. Om dere planlegger en reise til Madeira, så håper jeg dere ikke regner med så alt for mye tid ved bassenget. For på denne øya er det mye å se og ikke minst mye å oppleve. Og i dag tenkte jeg å dele mine beste tips med dere, so lets get started!

where to stay

♥ Jeg vil anbefale dere å bo i hovedstaden Funchal. Da er det så å si gåavstand til alt. Det tar ikke mange minuttene før du er ved et kjøpesenter, ved en park, i gamlebyen eller i første lokale butikk. Vi bodde på Pestana Carlton Hotel i Funchal, og vi kunne ikke bodd mer sentralt. Vi hadde restauranter rett utenfor døren, og bare en promenade unna var det en svær park med konserter noen av kveldene. Og ved siden av lå den første kjente butikken, nemlig H&M.

Det tar ca. 20 minutter å gå fra hotellet til du er i gamlebyen, men da går du i et rolig men jevnt tempo. Selvfølgelig så tar det lenger tid om man går å kikker her og der som vi gjorde. Vi brukte en hel dag ved å bare gå i området fra hotellet og til gamlebyen. Mye å se på om man vil og vil dere se bilder fra den dagen finner du de HER! (Hvis dere vil lese mer om hotellet i deg selv, har jeg skrevet et eget innlegg om det HER.)

what to do #1

♥ Den første dagen vår på Madeira skulle vi bare utforske nærområdet og besøkte jo selvfølgelig et turistkontor. Der falt vi for en av turene med en gang, og alle gledet seg til denne dagen fra første stund. Vi bestillte oss nemlig en guidet tour på øya i en åpen jeep, som også gikk off-road. Det var skikkelig kult å være med på, vi hadde en rå guide som hadde stadige morsome kommentarer. Og ikke minst så fikk vi sett sååå mye av øya. Vi har også helt oppe på 1818 høydemeter, noe som føltes ganske annerledes på lufta enn det det gjorde nede i Funchal. Jeg vil si at det var en tur verdt å betale pengene for!

♥ Botanisk hage er jo noe av det vakreste man kan besøke, og ikke minst så er jo denne på Madeira kåret til en av de 7 vakreste i verden. Jeg har skrevet et eget innlegg om det HER med maaaasse bilder, og jeg tror ikke dere vil angre om dere tar taubanen opp hit (noen som er en av de eneste måtene å komme opp.. Anbefaler ikke å kjøre opp.. Smale, bratte og svingete veier med svære biler :S)

What to do#2

♥En av dagene tok vi også Sightseeingbussen som går på øya. Den går for det meste rundt i Funchal, så du får sett mer av byen. Men den besøker også en liten havneby rett utenfor Funchal. Det var såå koselig der, og kunne virkelig tilbragt enda mer tid, men vi måtte komme oss videre. Vi fikk også sett flere severdigheter, blant annet fotballstadion som er bygget til ære av Christiano Ronaldo, som er fra denne øya. Så har dere lyst til å se litt av byen og høre litt om historien, er dette en fin måte å gjøre det på.

♥ Svømme med ville delfiner til havs er en av de aller beste opplevelsene jeg har hatt på ferie, noen gang!! Og jeg har hatt mange opplevelser.. Men det var virkelig noe helt ut av det vanlige, og det værste er at hele denne turen var ren flaks at vi tok. Vi hadde tenkt til å slappe av den siste søndagen i ferien og la oss ved et basseng på hotellet som vi aldri hadde vært på tidligere, og der fra var det også båtsafari hvor man kunne svømme med ville delfiner. På turen så vi også hval og skilpadde! Jeg hadde aldri vært denne turen foruten, og om dette frister så kan dere se mer bilder og lese om opplevelsen HER.

where to eat

♥ Vi spiste mye ute da vi var på Madeira, da det var så greie priser. Men vi fikk oss helt klart to store favoritter. Santa Maria var vi på den nest siste kvelden, noe som gjorde at vi angret på at vi utsatte besøket til denne restauranten. Det var super god mat og veldig god service. Jeg har skrevet en skikkelig skrytepost av dem HER om dere ønsker å vite mer om dem.

♥ Taj Mahal var vi på to kvelder i løpet av turen. Vi er alle veldig glade i indisk, og ikke mist så kan de som ikke tåler gluten spise det meste på menyen. De hadde en stor og variert meny, men jeg endte opp med det samme begge kveldene. Nemlig store reker med masala saus og ris. Ahh, det var så himmelsk at jeg får vann i munn av bare å tenke på det. Også forresten så prøvde jeg også noe nytt på denne indiske restauranten, nemlig nanbrød med kokos!! Ahh, det var godt det! Det ga en litt søt men også syrlig smak, og passet veldig godt sammen med masala sausen. Skulle virkelig ønske vi hadde slike gode indiske restauranter her i byen.. (Tips! Denne restauranten lå rett på utsiden av hotellet vi bodde på.)

where to shopMadeira er ikke akkurat den plassen man reiser til om man er ute etter mye og god shopping. Men øya har jo litt å tilby selv om! Om du går i sentrum av Funchal finner du flere små butikker, lokale og søte. Det er lett å finne noen skatter der, og selv fant jeg meg noen kule sandaler dere kan se på HER.

Ellers kan dere dra til Forum Madeira. Der er Zara, H&M, Pull&Bear og mange flere. Du har et bredt spekter av butikker, og du er så å si garantert å finne noe! Selv kom jeg kun hjem med en topp fra Zara, og et skjørt fra H&M. Men er man ikke i shopping humør, så er man ikke i shopping humør!

Om det er noe mer dere lurer på angående Madeira, så er det bare å spørre! Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.